Leden hulp

BelastinghulpComputerhulpRijbewijs verlengen

Hulp bij aangifte inkomstenbelasting.

Ook dit jaar staan de vrijwilligers weer klaar om u te helpen bij uw belastingaangifte 2020. Deze service is bedoeld voor de leden van KBO-PCOB.
Als het in deze tijd van coronabesmettingen verantwoord is, komt uw belastinghelper bij u thuis. Om een goede (route)planning te kunnen maken, is het prettig als u zich tijdig aanmeldt.

Nieuwe collega’s
Wij zijn blij twee nieuwe collega’s te mogen verwelkomen. De heren Jan Stuve en Frank Heerens komen ons team versterken. Dit maakt het mogelijk dat Hans van Elk en Harry Heemskerk hun nogal grote werkgebied kunnen verkleinen. Zo kunnen de hulpvragen evenwichtiger worden verdeeld over de belastinghelpers. Het is van belang dat u de juiste persoon vraagt voor hulp.

Overleden
In Aandacht 249 hebben we uitvoerig stilgestaan bij het overlijden van mevrouw Jos van der Linden-Turk. Als gevolg van haar overlijden verwijzen we haar cliënten naar een andere belastinghelper.

Andere wijkindeling
Let op! Nogal veel leden van KBO-PCOB in Schalkwijk, HaarlemOost en Haarlem-Centrum gaan nu naar een andere vrijwilliger. Kijk hiervoor goed naar de lijst met de wijkindeling hiernaast. De service aan u blijft hetzelfde. De ouderenbond KBO-PCOB gaat op dezelfde manier te werk als vorig jaar.

Uw bijdrage verandert niet
De bijdrage voor de onkosten van de vrijwilliger is € 10,– .
Dit is inmiddels al veel jaren onveranderd. Soms vragen mensen of dit bedrag niet te laag is. Zij geven dan vaak iets extra. Ook zijn er mensen voor wie deze bijdrage al hoog genoeg is in verhouding tot hun inkomen. Alles overwegend hebben we besloten niets aan de onkostenvergoeding te veranderen.

Voor de eerste keer aanmelden
Als u zich voor de eerste keer aanmeldt bij een belastinghelper vraagt deze een machtigingscode voor u aan. Daarna ontvangt u de code thuis. Bewaar uw code zorgvuldig en geef uw code altijd zo snel mogelijk door aan uw belastinghelper. Als u deze code doorgeeft aan de belastinghelper kunt u meestal meteen een afspraak met hem/haar maken.
Als u hulp wil hebben, meld u zich dan vanaf 1 februari aan maar zeker vóór 1 maart

Wijkindeling tussen haakjes het postcodegebied
1 Haarlem ten westen van de Kinderhuissingel, Wilhelminastraat
en de Dreef (2012 behalve het Rozenprieel, 2013, 2014,
2015), Bloemendaal, Santpoort-Zuid, Zandvoort (2041,2042,
2051).
2 Haarlem-Noord tussen Jan Gijzenvaart en het Bolwerk (2021,
2022, 2023, 2024) plus Spaarndam (2063).
3 Haarlem-Noord boven de Jan Gijzenvaart (2025, 2026).
4 Haarlem-Oost tussen Heerenvest, Spaarne, Schipholweg en de
Prins Bernardlaan (2032 en 2033 ten westen van de Prins
Bernhardlaan).
5 Molenwijk (2036).
6 Boerhaavewijk (2035), Parkwijk en Zuiderpolder (2033 ten
oosten van de Prins Bernhardlaan), Rozenprieel.
7 Europawijk (2034) en centrum (2011).
8 Meerwijk (2037).
9 Heemstede [leden van PCOB]

Belastinghelpers
1 – dhr. Hans van Elk 023-524 62 66
2 – mw. Leida Kramer 023-525 72 64
3 – mw. Annamarie de Weerd 023-538 44 67
4 – dhr. Gerard Kortekaas 06-193 46 652
5 – dhr. Harry Heemskerk 023-533 19 92
6 – dhr. Peter Jongejan 06-178 17 768
7 – dhr. Frank Heerens 06-218 93 258
8 – dhr. Jan Stuve 023-536 80 45
9 – dhr. Maarten Visser (023-527 48 04, bereikbaar na 19:30 uur) blijft beschikbaar voor zijn huidige cliënten en nieuwe cliënten van PCOB.

Hulp bij belastingaangifte ook als u geen lid bent?

U kunt gratis hulp krijgen bij het invullen van uw belastingaangifte. Maak dan telefonisch een afspraak voor het spreekuur van de Formulierenbrigade van Dock Haarlem.
Wilt u hier gebruik van maken klik dan hier voor meer informatie.

HULP BIJ COMPUTERPROBLEMEN
Leden van de KBO-Haarlem helpen u graag met het oplossen van problemen, die u met uw computer heeft. Dat kan vrijwel alles zijn, het verhelpen van internet en e-mailproblemen, het installeren van nieuwe randapparatuur (zoals een printer), het downloaden en uitleggen van hulpprogramma’s (bijv. Skype), het instellen van veiligheidsprogramma’s, die u beschermen tegen virussen en dat soort kwaadaardige aanvallen op uw systeem, het regelmatig maken van back-up, zodat u altijd kunt terugvallen op uw belangrijkste gegevens, in geval van een ernstig computerprobleem, waarbij u alles waarvan u geen back-up heeft, kwijt bent, en het laden van foto’s van uw camera naar uw computer en die foto’s dan per e-mail aan anderen sturen.
Deze computerhulp wordt altijd bij u thuis op uw eigen computer verleend.
Wilt u hulp? Dan kunt u contact opnemen met:
Dhr. Ton van der Voort tel: 06-50517299 E-mail: a.voort4410@gmail.com

HULP BIJ HET GEBRUIK VAN UW TABLET
Computerhulp in de Adelbertuskerk, het zogenaamde spreekuur, is gedurende de lockdown gesloten. Wordt de lockdown verlengd, dan gaat het spreekuur ook niet door totdat de lockdown wordt opgeheven. Thuishulp blijft in beperkte mate mogelijk na eerst uitgebreid telefonisch (COVID-19 vragenlijst) overleg. Voor hulp gelieve u contact op te nemen met:
Ton van der Voort, 06-505 17 299 a.voort4410@gmail.com

Telefonische hulplijn voor vragen over beeldbellen.

Misschien heeft u het gelezen in de Telegraaf, maar KBO-PCOB heeft een hulplijn geopend voor ouderen met vragen over beeldbellen, WhatsApp en het werken met tablet, iPad en Smartphone. Volgens KBO-PCOB willen veel ouderen door de beperkingen vanwege het Corona virus graag gebruik maken van die communicatiemiddelen, maar zitten zij vaak nog met vragen. Senioren die de zo geheten Digibellijn bellen krijgen een vrijwilliger aan de telefoon die hun wegwijs kan maken. Beeldbellen heeft door de Corona crisis een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Veel ouderen willen hier nu gebruik van maken of doen dat al, maar hebben misschien nog wat tips nodig.

De KBO-PCOB Digibellijn is te bereiken op maandagmiddag, woensdagmiddag en vrijdagmiddag van 14.00 – 16.00 uur via telefoonnummer 030 3400 660.

De leden van KBO-PCOB Haarlem kunnen altijd bellen met mij onder 06-50517299 over de boven genoemde onderwerpen. Mailen mag ook a.voort4410@gmail.com

Ton van der Voort
Coördinator computerhulp KBO-PCOB


Korting op uw rijbewijskeuring via KBO-PCOB!
Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75e verjaardag? Dan moet u medisch gekeurd worden wanneer u een nieuw rijbewijs wilt aanvragen. Deze keuring is verplicht.

—> Lees hier verder

De tijdelijke verlenging van de geldigheid van het rijbewijs voor 75-plussers met maximaal één jaar, gaat per 1 december 2019 in. Dat heeft minister Cora van  Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) 13 november in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

—> lees hier het gehele bericht

De geldigheid van rijbewijzen die tijdens de coronacrisis zijn verlopen, wordt met zeven maanden verlengd. Dat heeft de Europese Commissie besloten, laat minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen weten.

Op die manier kunnen automobilisten met een rijbewijs dat tussen 1 februari en 1 september is verlopen of nog verloopt langer doorrijden. Ze mogen het rijbewijs in de hele EU blijven gebruiken.

De duur van zeven maanden geldt vanaf de datum waarop het rijbewijs verloopt. Rijbewijzen die zijn geschorst of ingevorderd, vallen buiten de regeling.

Eerder werd al bekend dat rijbewijzen die halverwege maart verliepen tot 1 juni geldig zouden blijven. Die periode is nu dus verruimd en geldt binnen de hele EU.

Kijk ook op AutoWeek.nl

GOEDKOPE RIJBEWIJSKEURING SENIOREN IN ZANDVOORT ZANDVOORT

Senioren, chauffeurs met rijbewijs C/D/E en overige automobilisten die voor verlenging van hun rijbewijs moeten worden gekeurd, kunnen hiervoor terecht bij de RijbewijskeuringsArts op 31 januari, 14 en 28 februari, 12 en 26 maart en vervolgens twee keer per maand bij Stichting Pluspunt, Flemingstraat 55.
Voor informatie en een afspraak belt u naar het landelijke afsprakenbureau: 036-7200911. Zelf een datum reserveren kan via de website: www.rijbewijskeuringsarts.nl.

Tarieven (incl. BTW): 75+ B/E € 50,00, medisch, C/D/E (ook voor code 95) en Taxipas € 70,00. Leden van ViVa! en/of CNV/FNV/ouderenbonden krijgen € 10,00 korting op bovenstaande prijzen.

Let op: Het is niet mogelijk rechtstreeks bij de locatie een afspraak te maken.

Voordat u naar de keuring gaat dient er eerst een Gezondheidsverklaring gekocht te worden en is verkrijgbaar bij de gemeente en via internet op mijn.cbr.nl (inloggen met DigiD). U beantwoordt de vragen en stuurt de Gezondheidsverklaring naar het CBR. Het kan een aantal weken duren voordat u de papieren die de arts moet invullen thuisgestuurd krijgt van Het CBR (per post of via de mail).
De verwerking en beoordeling door het CBR kan meerdere maanden in beslag nemen. Geadviseerd wordt om ruim van tevoren een afspraak te maken voor de keuring. Ook inwoners uit omliggende gemeenten zijn van harte welkom.