Jaarverslag 2021

BESTUUR
Evenals vorig jaar wordt dit een vreemd jaarverslag want ook dit jaar hebben de coronamaatregelen veel activiteiten onmogelijk gemaakt. Het begon al met de Nieuwjaarsreceptie die niet door kon gaan en zo ook later de kennismaking met de nieuwe leden. Pas op 6 juli kwam het bestuur van KBO Haarlem voor de eerste keer bijeen waarin Marjo Wolse – de Weijze aan het bestuur werd voorgesteld als kandidaat voorzitter. Het bestuur besloot haar kandidaat te stellen voor de Algemene Ledenvergadering 2021. Tijdens de bestuursvergadering op 10 augustus werd o.a. de datum voor de Algemene Ledenvergadering 2021 gepland en de agendapunten besproken. Er waren 2 vacatures. De penningmeester, Ton van Meurs treedt op 1 januari 2022 terug als penningmeester. De financieren over 2021 zijn dan op orde. Een probleem dat direct speelde was het terugtreden van secretaris Joke Hulsebosch wegens gezondheidsredenen. Waar haal je op korte termijn een secretaris vandaan? De voorzitter nam per direct het secretariaat over tot aan de ALV 2021 als waarnemer en verder tot de ALV 2022 als secretaris. Op 19 oktober werden in de bestuursvergadering de puntjes op de i gezet voor de ALV van 3 november. Op deze vergadering was ook de nieuwe voorzitter van KBO NH, Anton van Driel aanwezig als kennismaking en om ons bij te praten m.b.t. de ontwikkelingen bij KBO NH. De ALV 2021 werd gehouden in de Ontmoetingsruimte van de Moeder van de Verlosserkerk met ca. 40 leden. Marjo Wolse – de Weijze gekozen tot voorzitter, Jan Stuve herkozen als bestuurslid en Theo Vermeij tot lid van het bestuur per 1 januari 2022 als opvolger van Ton van Meurs. Er werd afscheid genomen van Joke Hulsebosch, Ton van Meurs en Herrie Weber als voorzitter. Op 7 december vergaderde het bestuur over de agenda van de ALV op 16 december van KBO NH met daarin het voorstel om per 1 januari 2023 uit de Unie KBO te treden. Tijdens deze vergadering werd het voorstel met grote meerderheid van stemmen aangenomen.

SAMENWERKING KBO-PCOB
In 2021 is er als KBO-PCOB Haarlem alleen op 31 augustus vergaderd. De samenwerking blijft op de oude voet doorgaan.

COMMUNICATIE EN PR
De commissie Communicatie & PR heeft in 2021 sollicitatiegesprekken gevoerd met kandidaatbestuursleden en heeft advies uitgebracht aan het bestuur. Op 28 september heeft de commissie tijdens een korte vergadering met lunch afscheid genomen van de voorzitter van de commissie Herman Broek, die deze functie jarenlang vervuld heeft. Herman, nogmaals hartelijk dank voor alles wat je voor KBO Haarlem gedaan hebt. De onderlinge contacten binnen de commissie verliepen digitaal maar op 14 december heeft er een kennismakingsoverleg van de commissie met de voorzitter van KBO Haarlem plaats gevonden

Van de AANDACHT werden 10 nummers uitgegeven, waarvan twee dubbelnummers. Door het ontbreken van activiteiten en nieuws werd er minder kopij aangeleverd waardoor de Aandacht vaak minder pagina’s bevatte. De redacteur had als jaarthema voor de voorpagina kerken in Haarlem en heeft de ruimte genomen deze uitgebreider te beschrijven. Interessante informatie.

De WEBSITE werd in 2021 gemiddeld 260 keer per maand bezocht. Dit is ongeveer gelijk met het jaar 2020. De homepage was tijdelijk veranderd ten gevolge van de coronapandemie maar wordt nu regelmatig gebruikt voor het aankondigen van belangrijke berichten zoals het installeren van de Corona Check App, de kerstwens e.d. Alle activiteiten waren vervallen en de jaarkalender was verwijderd maar zijn in de loop van het jaar weer opgestart. Gelijktijdig met het uitkomen van een nieuwe aangepaste uitgave van de AANDACHT, dit i.v.m. privacy, komen op de website de volgende aanpassingen:
– de columns van de voorzitters van KBO en PCOB worden gepubliceerd
– de laatste versie van de Aandacht wordt online geplaatst – de 10 eerdere versies worden als archief gepubliceerd
– de link naar het KBO-PCOB verenigingsnieuws wordt regelmatig aangepast.
– alle activiteiten worden bij het uitkomen van de AANDACHT bijgewerkt, zo nodig eerder als dit nodig is.
– alle overige items worden regelmatig aangepast om de site up-to-date te houden. – sinds het najaar is KBO Haarlem op de sociale media actief.
– er zijn zes DIGITALE NIEUWSBRIEVEN over uiteenlopende onderwerpen verzonden. We hebben afscheid moeten nemen van 2 leden, die om gezondheidsredenen niet meer actief kunnen deelnemen aan onze commissie Communicatie en PR. We danken ze voor hun vele inzet in de commissie. Dames Klunder zal in april 2022 afscheid neemt van de commissie. De nieuwe voorzitter van KBO Haarlem zal zijn taak in de commissie overnemen.

LEDENADMINISTRATIE
Een intensieve taak binnen onze afdeling. Mutaties, inschrijvingen en uitschrijvingen, overlijdens, alles wordt verwerkt door één persoon. Door een accurate ledenadministratie is de penningmeester in staat op een juiste manier het jaarlijkse lidmaatschapsgeld te innen en hebben we de beschikking over de gegevens van ruim 170 vrijwilligers, verdeeld over onze diverse activiteiten.

BEZORGING AANDACHT EN KBO-PCOB-MAGAZINE
Een grote activiteit is het 10 maal per jaar bezorgen van onze Aandacht met KBO-PCOB magazine waar ca. 100 leden steeds bij betrokken zijn. Onze dank gaat uit naar deze leden die we in november traditioneel een gezellige middag aanbieden. In 2021 WAS DIT in iets afgeslankte vorm. Wij zijn een seniorenbond en het verloop is daardoor soms groot. Wij streven er naar om bezorgers kleinere wijken te laten lopen en (tijdelijk) uitvallende bezorgers te vervangen. Daarbij streven we ernaar om zoveel mogelijk in de eigen buurt te kunnen bezorgen. Wij willen dus graag het aantal bezorgers op peil houden of nog lieven uitbreiden. Wij roepen onze leden die nog goed ter been zijn op het bezorgersbestand te versterken. Meld u aan bij onze ledenadministratie, Nancy van Kampen, 023-5252798

COMMISSIE WELZIJN
Het “Praat/luistercafé.” is een activiteit van de commissie welzijn die in augustus weer opgestart is. Voor de vaste en trouwe bezoekers een blijde gebeurtenis. De persoonlijke ontmoetingen in het Praat/luistercafé werden in deze moeilijke coronatijd node gemist. Om de verbinding met elkaar te behouden schreef de commissie elke maand een verhaaltje in ons blad “Aandacht” die zeer gewaardeerd werden. Diverse leden hebben de commissie gebeld voor een luisterend oor. Het programma dat al voor de eerste helft van 2021 klaar lag blijft in depot. In september kon en eindelijk weer gestart worden met het “Praat en Luistercafé” maar helaas, lang mocht dat niet duren. De maatregelen in december dreigen roet in het eten te gooien voor een goede afsluiting en start in 2022. De commissie hoopt dat wij elkaar bij leven en welzijn bij restaurant Vooges weer kunnen ontmoeten en wensen u veel geduld in gezondheid. De commissie Welzijn wordt gevormd door Nel Dellebeke, Inez Lips, Theo Vermeij, Marianne Mathijssen

COMMISSIE REIZEN
In maart was op maandag een dagreis gepland en ingevuld, doch op zondagavond werden de Coronamaatregelen bekend en met onmiddellijke ingang moest de reis gecanceld worden. Dat was met recht een grote teleurstelling en niet alleen voor de werkgroep. Gezondheid first werd het dilemma. De vakantiereis naar Vledder en diverse dagtochten konden geen doorgang vinden. In juni werden de maatregelen versoepeld en en kerstreis geboekt naar hotel Millingen. Ook een dagtocht kon georganiseerd worden. De kerstreis moest helaas op het laatste moment geannuleerd worden.

BELASTINGSERVICE
Ondanks de problemen m.b.t de coronamaatregelen hebben onze negen belastinghelpers toch nog 695 belastingaangiften verzorgd op 521 adressen. Een zorg blijft de stijgende gemiddelde leeftijd van de belastinghelpers.

ACTIVITEITEN
In augustus konden wandelen in de duinen en fietsen weer opgestart worden. Weer in groepsverband de natuur in. Klaverjassen en bridgen werd vol goede moed weer opgepakt. Ook de bijeenkomsten in De Schakel werden weer opgestart en de Bingo. KBO-PCOB leefde weer. Tot begin december een nieuwe corona-variant zich meldde en Nederland weer op slot ging.

Bij het plannen en publiceren van de activiteiten werd vaak verwezen naar het laatste nieuws over het wel- of niet doorgaan naar onze website; www.kbokaarlem.nl. Zo’n hulpmiddel is in deze tijd onontbeerlijk en bevat ook veel ander nieuws over KBO-PCOB Haarlem.

Heeft u overigens een idee dat of activiteit die u hierboven niet bent tegengekomen maar dat wel bij de KBO past? Laat het ons weten en dan kijken we of we het samen kunnen realiseren.

Haarlem, 3-11-2021

Scroll naar boven