DigiD

Met uw DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u allebei zelf kiest.

Op de volgende website wordt op een zeer duidelijk manier uitgelegd wat DigiD is, hoe je DigiD kunt aanvragen en hoe je het kunt gebruiken. Ook kun je oefenen met aanvragen. Succes!
—> naar de website van digid.uabc.nl

INLEIDING

DigiD uw persoonlijke sleutel tot veel diensten op Internet.
De overheid gaat er van uit dat iedereen in 2017 met DigiD kan werken.
Dat valt nog te bezien zult u zeggen. De praktijk zal zijn: “Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet”. Duidelijk is dat steeds meer diensten waarvoor men naar een loket moet of waarvoor formulieren moeten worden aangevraagd, ingevuld en verzonden, nu al met uw persoonlijke DigiD sleutel via uw computer en het Internet thuis benaderd kunnen worden. Grote voordelen dus. U hoeft de deur niet meer uit, geen papieren rompslomp en u zult in de meeste gevallen sneller geholpen kunnen worden. Snelle uitbreiding van deze toepassingen komt met rasse schreden op ons af. Dat geldt niet alleen voor alle overheidsdiensten, maar ook voor steeds meer zakelijke diensten, zoals bij voorbeeld uw zorgverzekeraar.

Voor wie DigiD nog niet gebruikt: het gaat hier om een persoonlijke sleutel waarvoor u een gebruikersnaam en een door u gekozen wachtwoord gebruikt.

De landelijke KBO is een actie gestart om haar leden te helpen en aan te sporen, daar waar mogelijk, zoveel mogelijk van DigiD gebruik te gaan maken. Ook KBO-Haarlem heeft haar computerhelpers bereid gevonden aan deze hulpactie deel te nemen.

Wat kunt u van onze computerhelpers leren? Heel eenvoudig zijn dat twee zaken.
Hoe vraagt u een persoonlijke DigiD-sleutel aan en hoe kunt u er op overheids- en andere websites mee aan de slag. Zij doen het u niet voor, maar u gaat van hen leren het zelf te doen!

Jack de Mooij en Herman Broek – Communicatie & PR.

Waarom DigiD?

Gaat u naar uw gemeentehuis, of naar het loket van een andere overheidsinstelling? Dan moet u in veel gevallen uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs laten zien. Zo weet de overheid wie u bent. Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD.

Hoe werkt DigiD?

Stel, u wilt op de website van uw gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site van de gemeente, waar u het uittreksel aan kunt vragen.

Veilig omgaan met uw DigiD

DigiD doet er alles aan om het gebruik van DigiD veilig te houden. Maar u kunt hier zelf ook aan meehelpen.

Wijzigen wachtwoord

Enige tijd geleden zijn de wachtwoordeisen van DigiD verscherpt. Als uw wachtwoord niet aan de eisen voldoet of u bent uw wachtwoord vergeten moet u een nieuw wachtwoord aanmaken.

5 tips om uw DigiD veilig te houden

  • 1. Kies een moeilijk te raden wachtwoord
  • 2. Houd uw DigiD prive
  • 3. Controleer de DigiD website
  • 4. Herken valse e-mails
  • 5. Houd uw computer gezond

Vermoedt u misbruik van uw DigiD?

  • Herken misbruik
  • Stop misbruik
  • Meldmisbruik

Wat doet DigiD?

  • Beveiligde verbinding
  • Controle van de inloggegevens
  • Onafhankelijke beoordeling
  • Continue aanpassingen